משפחתה (יורשיה) של אישה בת 90 תבעה את העירייה וקיבלה פיצוי של 240,000 ₪.

מאת: זיו קורן

השופט: "שלטון החוק מחייב להקפיד כי עירייה תשקוד על קיום חובותיה, ובכלל זה – "תמנע ותסיר מכשולים… ברחוב" [פקודת העיריות, סעיף 235(3)]; וכן – "תורה בדבר בדיקתם, הסדרתם, החזקתם, ניקוים והרקתם של ביבים, נקזים…" [שם, סעיף 242(3)].".

עסקינן בתביעה לתשלום פיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו למנוחה (אישה בת 90). לטענת המשפחה, המנוחהנתקלה במהלך הליכתה ברחוב בקולטן מי גשמים שבור ועקב כך מעדה ונחבלה, ובשל כך הפכהלחולה סיעודית עד למותה.

מנגד, טענה העירייה וחברת הביטוח, בין היתר, כי לא הוכח שהנזק אכן נגרם עקב הנפילה ברחוב. לשיטתן, יתכן כי הנזק נגרם , על רקע מחלה שממנה סבלה המנוחה, והיה גם סיבת הנפילה.

בית המשפט הנכבד קבע, כדלקמן:

"כל תאונה עקב מפגע, שהעירייה מודה בחובתה לתקנו מיידית, ואשר עצם קרות התאונה מלמד כי לא תוקן מיידית, כבענייננו – מעוררת את השאלות מתי אירע המפגע, מתי התקבלו התראות לגביו, מה נעשה בעקבותיהן ותוך כמה זמן הוסר המפגע. שאלות אלו זוקקות תחקיר עירוני, שיירשם ויופץ לגורמים הרלבנטיים, לשם הפקת לקחים. אי-עריכתם של תחקירים כאלה אינו מאפשר בקרה ושיפור, ועל כן אינו מתיישב עם מינהל תקין.

כמו כן הדגיש השופט הדן בתיק, כי "רשות ציבורית פועלת בנאמנות עבור הציבור. נאמן חייב למסור דין וחשבון. לא די שהוא ינהל את ענייני הנהנה כהלכה. עליו להיות מסוגל להראות לנהנה, או לכל רשות מבקרת, כי ניהל את ענייני הנהנה כהלכה. מכאן חובתה של העירייה לנהל, ולשמר כחוק, רשומות מלאות בדבר אופן תפקודה. עליה לדעת כי הפרת חובה זו תעמיד אותה בחזקה כי מה שלא תועד – לא בוצע.  במיוחד אמורים הדברים בעניינים הנוגעים לטיפול במפגעים; משום שהחיים ושלמות-הגוף של בני-אדם תלויים בכך. בעניינים אלה, מה שנכון לגבי מוסדות רפואיים – קרי: החובה לתעד את הפעולות הננקטות להבטחת השמירה הנאותה של האינטרסים החיוניים הללו, ולשמר תיעוד זה – צריך להיות נכון גם לגבי מוסדות ציבוריים אחרים.".

לסיכום קבע השופט הנכבד, כי "העירייה התרשלה בהשארת בור ברשות-הרבים, בדמותו של קולטן מי-גשמים שבור. המנוחה, אז בת 92, כשלה בו, נפלה, ונחבלה באופן קשה. חבלה זו גרמה לה לנכות בשיעור 100%, וחייבה את אשפוזה הממושך בבית חולים ובמוסדות גריאטריים, תוך הידרדרות נמשכת במצבה, עד לפטירתה בחלוף כשנתיים וחצי, כשנה-שנה-וחצי לפני תום תוחלת-חייה.".

ת"א 68095-03 ל' נ' עיריית בני ברק  (פורסם בנבו בתאריך 18/08/2009)*הכותב לא ייצג בתיק

עו"ד זיו קורן מומחה במשפט האזרחי, ובעל מוניטין רב בייצוג נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה, ספורט, תאונות במרחב הציבורי וכיו"ב. כמו כן, עו"ד קורן בעל ניסיון במיצוי זכויות רפואיותמול המוסד לביטוח לאומי, וחברות הביטוח השונות.
-בעל הכשרה מיוחדת ברפואה משפטית מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.
-חבר בועדה לביטוח לאומי של מחוז מרכז מטעם לשכת עורכי הדין.

עו"ד קורן מכהן כראש מחלקת נזקין וביטוח בפירמת עורכי הדין – KR.

https://www.facebook.com/zivkorenadv

שתפו חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

כל העסקים באזור רמלה לוד

כל העסקים באזור רמלה לוד

נמצאים באינדקס שלנו

מה עם העסק שלך?

מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטסאפ