בצל מגפת הקורונה – יש להשיב לצרכנים את הכסף עבור גנים, חוגים, ופעילויות נוספות

משפט וחברה –  זיו קורן  17/03/2020

מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות: " גני ילדים מחויבים להפסיק פעילות על פי הוראות הממשלה. על כן, הם מצויים במצב של הפרת חוזה, בשל סיכול. במצב זה, לא ניתן לדרוש מההורים לקיים את מחויבויותיהן הכספיות ולשאת בתשלומים..".

בימים אלו העולם כולו מתמודד עם משבר הקורונה על כל השפעותיו. ככל שהמגפה תתפשט ותתרבה, יבואו לפתחי בתי המשפט, והרשויות השונות בארץ ובעולם – שאלות משפטיות רבות בנושאים מגוונים.

כבר לפני יותר מעשור נדונה סוגיה דומה. בית משפט השלום בחיפה דחה תביעה של מנהלת גן ילדים לחיוב כספי של הורים בגין תקופת מלחמת לבנון השנייה.

במקרה האמור, ההורים ביטלו את השיקים לתשלום למנהלת הגן, עקב סגירתו בעקבות מלחמת לבנון השנייה. ומנהלת הגן פתחה בגין כל שיק שלא כובד, תיק בלשכת ההוצאה לפועל.

בפסק דינו של כבוד השופט אברהם אלייקים נקבע, כדלקמן:

"התובעת הפרה התחייבותה על פי ההסכם ולכן זכאים היו ההורים לבטל את השיקים בגין אותו חודש וצודק ב"כ הנתבעים כי במקרה זה מדובר בכישלון תמורה בסכום קצוב. שכר הלימוד השנתי חולק ע"י ההורים בהסכמת התובעת ל-12 תשלומים חודשיים, משלא סופקה התמורה החוזית במהלך חודש מלא, רשאי היה מושך השיק כלפי הצד הישיר לעסקת היסוד שלא לשלם לו (לתובעת במקרה זה) את התשלום בגין אותו חודש.".

עוד צוין בפסק הדין, כדלקמן:

"סעיף 18 (א) לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970 מקנה "פטור בשל אונס או סיכול החוזה" בנסיבות בהן "היתה הפרת החוזה תוצאה מנסיבות שהמפר, בעת כריתת החוזה, לא ידע ולא היה עליו לדעת עליהן או שלא ראה ולא היה עליו לראותן מראש, ולא יכול היה למנען, וקיום החוזה באותן נסיבות הוא בלתי אפשרי או שונה באופן יסודי ממה שהוסכם עליו בין הצדדים, לא תהיה ההפרה עילה לאכיפת החוזה שהופר או לפיצויים…. קיימת קירבה רעיונית גדולה בין עקרון הסיכול בנסיבות של שינוי מהותי בתשתית החוזית לבין הדרישה לתום לב בביצוע החוזה (סעיף 39 לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973). מתקשר, העומד על ביצוע דווקני של החוזה, על אף השינוי המהותי שחל בו בשל נסיבות חיצוניות – מתקשר כזה אינו נוהג בתום לב..".

ראו ת"א 21750/06 פוטירו גן נ' שטרר (18/02/08) *הכותב לא ייצג בתיק

האמור במאמר זה אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים באתר זה הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.

עו"ד זיו קורן מומחה במשפט האזרחי, ובעל מוניטין רב בייצוג נפגעי תאונות דרכים, עבודה, ספורט, מרחב הציבורי וכיו"ב. כמו כן, עו"ד קורן בעל ניסיון במיצוי זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, וחברות הביטוח השונות. 

עו"ד קורן בעל הכשרה ברפואה משפטית מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, וחבר בוועדת ביטוח לאומי של מחוז מרכז מטעם לשכת עורכי הדין.

עו"ד קורן הינו ראש מחלקת נזיקין וביטוח בפירמת עורכי הדין –  KR.

 FACEBOOK

  WhatsApp

  KR LAW FIRM                                      

שתפו חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

כל העסקים באזור רמלה לוד

כל העסקים באזור רמלה לוד

נמצאים באינדקס שלנו

מה עם העסק שלך?

מנוי חינם לקבלת עדכונים בוואטסאפ